Katolsk Forum Asker og Bærum

Katosk Forum Asker og Bærum ble grunnlagt i 1994. Det blir arrangert 4/6 foredrag i året.
Temaene varierer, fra kunst- litteratur, bildende kunst, musikk - til teologi, kirkehistorie og samfunnsspørsmål.
Katolsk forum er medlem av Norske Kirkeakadamier (NKA)
I styret sitter Benedicte Brøgger, leder, Rønnaug Andresen, Pål Giørtz, Huan Nguyen og p. Eystein Freuchen.

Skjermbilde 2022-05-30 kl. 14.54.39.png

Velkommen til Katolsk Forum nytt foredrag ved Jan Schumacher den 12. juni.

Grete.22.01.jpg

22. mai 2022: Nytt foredrag "Sorg-Arbeid" etter høymesse kl. 12.30 i Mariasalen (menighetssal)

Bearbeiding av forholdet til omgivelser og tid gjennom egen kunstnerisk praksis. Grete Refsum

I foredraget med tittelen SORG - ARBEID. Bearbeiding av forholdet til omgivelser og tid gjennom egen kunstnerisk praksis deler billedkunstner Grete Refsum – som i 2017 mistet sin ektefelle gjennom 43 år – noen erfaringer om hvordan hun har brukt kunstneriske virkemidler for å takle situasjonen. Hennes Sorgprosjekt som er resultatet av fire års arbeid, vises nå i Sagene kirke i Oslo og kan forstås som bidrag til en metode for å bearbeide tap og sorg.

www.refsum.no - Foto: Jiri Havran

2020 - Missa Solemnis og Beethovens religiøse musikk

Adventsforedrag med Wolfgang Plagge // Katolsk Forum

Tradisjonen tro holder Wolfgang Plagge sitt adventsforedrag om musikk den 2.søndag i advent. I år har han valgt å snakke om Beethovens religiøse musikk i forbindelse med 250-årsjubileet for Beethovens fødsel, som man tror var 16.desember 1770. Missa Solemnis ble skrevet i Beethovens «sene periode» og første gang fremført i St.Petersburg i 1824.